in

Eiffelov toranj: 10 zanimljivosti i kontroverze oko njega

Eiffelov toranj, ili na francuskom Tour Eiffel neupitno je najpoznatija znamenitost u Francuskoj, ali i u svijetu. Ovo tehnološko remek-djelo ostavilo je velik trag na ljudsku povijest: prije izgradnje Eiffelovog tornja nije bilo izgrađeno ništa takve veličine, a toranj je bio čak dvostruk viši od Velike piramide u Gizi kao i od poznate kupole Svetog Petra. 

Tek se godinama nakon izgradnje tornja počinju graditi spomenici slične veličine, no oni nisu ostavili ovakav trag u povijesti kao što je to učinio Eiffelov toranj. 

Ovaj simbol Francuske ujedno je i najposjećeniji spomenik na svijetu koji svake godine prima gotovo 7 milijuna posjetitelja. Po popularnosti mu lako može parirati i američki kip slobode.

Podizanje Eiffelovog tornja

Eiffelov toranj sagrađen je 1889., a osmislio ga je Gustave Eiffel. Toranj je izgrađen s namjerom i to za Exposition Universelle, proslavu vezanu uz stotu obljetnicu Francuske revolucije. Naime, u časopisu Journal Officiel izašao je natječaj za izgradnju spomenika, a Eiffel ga je osvojio. 

Eiffelov toranj
FOTO: SHUTTERSTOCK

Plan je bio podignuti željezni toranj visine do tri stotine metara, a od 107 prijavljenih projekata pobijedio je onaj kojeg su prijavila dva inženjera Eiffelove tvrtke, Emil Noguiere i Maurice Koechlin. Ideja je osmišljena već 1884. godine no Eiffel ju modificira kako bi spomenik mogao doseći visinu od 300 metara, iliti okruglo tisuću topa. Uslijedili su radovi s arhitektom Stephenom Silvestrom kako bi se izgled tornja popravio i bio prihvatljiviji javnosti.

Gradnja tornja trajala je 2 godine, 2 mjeseca i 5 dana, što je iznimno arhitektonsko postignuće za kraj 19. stoljeća. Građevinari su predvidjeli da će biti potrebno 20 godina da se izgradi ovakav spomenik, no Eiffel je poticao korištenje novih izuma poput radija za komunikaciju kako bi se gradnja napravila mnogo efikasnije. 

Ovo je znatno smanjilo vrijeme izgradnje i toranj se mogao uzdignuti nakon samo dvije godine rada. Korištenje malih parnih dizalica skupa s drvenim ljestvama također je znatno ubrzalo montiranje dijelova koji su stizali iz Eiffelove tvornice. Korištenjem hidrauličnih dizalica bilo je moguće postaviti sve metalne nosače s točnošću od čak jednog milimetra što je bilo iznimno važno za stabilnost građevine. 

Kontroverze oko Eiffelovog tornja

Gradnja na ovako velikoj skali privukla je mnogo pažnje, a Eiffelov toranj bio je u središtu rasprava mnogo prije nego što je uopće bio završen. 

Prosvjedi su održavani, a velika imena se također nisu suzdržavala od negativnih komentara kada je bila riječ o Eiffelovom tornju. Najpoznatije osobe iz svijeta umjetnosti i književnosti, poput Leona Bloya i Paula Verlainea kritizirali su ovu, prema njima tragičnu i hladnu građevinu. 

Ipak, nakon dovršetka Eiffelovog tornja sve su se kritike utišale kada je javnost po prvi puta vidjela toranj kao remek-djelo koje ono jest. 

Eiffelov toranj i njegov tvorac

Gustav Eiffel bio je istinski genije kada je riječ bilo o kreaciji umjetnosti koja nema granica. Iako je Eiffelov toranj njegova najznačajnija građevina, on je sudjelovao i u gradnji kupola na Zvjezdarnici u Nici, pomogao u konstrukciji Kipa slobode, još jedne velebne građevine, te još mnogo toga.

Eiffel se obrazovao kao inženjer specijaliziran za metalne konstrukcije i izgradio ih je stotine diljem svijeta. Najčešće se bavio izgradnjom željezničkih mostova, poput onog u Bordeauxu, a kada je njegova kreativnost puštena na slobodu nastale su neke od najljepših metalnih građevina na svijetu,  poput Kipa slobode u New Yorku i Eiffelovog tornja u Parizu. 

Nažalost, njegova karijera završena je velikim skandalom. Eiffel je pristao izgraditi prevodnice Panamskog kanala što je bio jedan od najvećih rizika njegove karijere, i na kraju se nije isplatio. Nakon likvidacije tvrtke za izgradnju kanala, pojavile su se mnoge optužbe za prijevaru i izdane su velike kazne. Ipak, najveća kazna bile su sramota i ugrožena čast samog Eiffela zbog kojih se ubrzo povukao iz posla. 

Nakon svog umirovljenja Eiffel se posvetio znanosti i pokušao je pronaći načine na koje se Eiffelov toranj može i praktično primijeniti. Eksperimentirao je koristeći toranj kao meteorološku promatračnicu i pokušao je koristiti toranj za radio emitiranje. 

Koliko je visok Eiffelov toranj?

Nakon što je dovršena njegova gradnja toranj je dosegnuo visinu od 312 metara, dok je pri tlu bio  širok čak 125 metara. Danas je njegova visina čak 330 metara zbog postavljenih antena koje strše u zrak. 

Ova ogromna željezna građevina teška je 7 tisuća tona i sastoji se od tri glavna kata te mnoštva liftova koji pomažu da se dosegnu velike visine. U vrijeme svoje izgradnje ovo je bila najviša konstrukcija u svijetu, visoka kao što su danas visoke zgrade od 80 katova. 

francuska znamenitost
FOTO: SHUTTERSTOCK

Eiffelov toranj pripada Svjetskoj federaciji velikih tornjeva i najstarija je građevina na njihovom popisu. 

Najviša na popisu je naravno Burj Khalifa , visoka preko 800 metara i s tornjem od preko 200 katova. Iako Eiffelov toranj više nije ni blizu najvišim tornjevima u svijetu, riječ je o prvom ljudskom pokušaju da se napravi građevina koja se uzdiže visoko u nebesa, a ovaj uspjeh motivirao je i druge arhitekte i inženjere da osmišljavaju ovakve građevine.

Replike Eiffelovog tornja

Kao jedan od najpoznatijih spomenika na svijetu, koji je godinama držao svjetski rekord za svoju visinu, ubrzo je inspirirao brojne arhitekte koji su odlučili ovaj simbol Pariza dovesti i u svoje rodne krajeve. 

Tako u Las Vegasu u Nevadi možemo pronaći najpoznatiju i najvišu repliku Eiffelovog tornja, visoku čak 165 metara. Replika je izgrađena pored luksuznog hotela i kasina te je prava turistička atrakcija za one koji nisu vidjeli Eiffelov toranj uživo, a žele doživjeti barem dio njegove čarolije.

U Američkim gradovima Pariz u Teksasu i Pariz u državi Tennessee također su izgrađene replike Eiffelovog tornja, no one su iznimno pojednostavljene. 

Također pronalazimo i dvije replike Eiffelovog tornja u Kini, u tematskom parku u Shenzhenu i u Tianduchengu. To su opet drastično umanjenje replike te stoga nisu niti blizu originalu.

Postoje i brojni tornjevi inspirirani Eiffelovim tornjem, ali koji nisu identične replike. Najvažniji je Blackpool Tower visine 158 metara, smješten uz samu obalu. 

Tokijski toranj također vrlo sliči Eiffelovom tornju, i čak je viši od njega samoga, dostižući 333 metara visine. 

Top 10 zanimljivosti o Eiffelovom tornju

1. Eiffelov toranj nekoć je bio žute boje

Nakon svog otvorenja 1889, Eiffelov toranj bio je crveno-smeđe boje, no ubrzo je bio pobojan u žutu, pa zatim smeđu boju, kako bi pratio tadašnje trendove. Današnju boju toranj je dobio tek 1968. godine kada je po prvi puta obojen u karakterističnu smeđu nijansu. Proces bojanja je mukotrpan i potrebno je potrošiti čak 60 tona boje za obnovu ovog tornja svakih sedam godina. Dodatna komplikacija je to što se toranj s visinom boji u svjetlije nijanse jer na taj način izgleda mnogo elegantnije. 

2. Eiffelov toranj je četrdeset godina bio najviši toranj na svijetu

Nakon svoje izgradnje 1889. godine Eiffelov toranj bio je gotovo dvostruko viši od njegovog prethodnika, spomenika Georgeu Washingtonu. Trebalo je četrdeset godina da se izgradi građevina dovoljno visoka kako bi pariškom tornju otela njegovu titulu. To se dogodilo 1930. godine kada je izgrađen Chryslerov neboder u New Yorku. Ipak, dodatkom antene na Eiffel on je danas viši od ove zgrade, ali niži od brojnih drugih, primjerice Empire State Buildinga. 

3. Eiffelov toranj nekoć je bila najveća reklama na svijetu

Nije trebalo dugo da se Eiffelov toranj iskoristi kao marketinška metoda, a to se dogodilo 1925. godine kada su svjetiljke osvijetlile toranj u obliku slova kako bi ispisao naziv francuske automobilne tvrtke, Citroena. Ove svjetiljke toliko su jako svijetlile da su bile vidljive desecima kilometara od tornja. Ovo je tada bio jedan od najvećih marketinških pothvata ove vrste u povijesti.

konstrukcija Eiffelovog tornja
FOTO: SHUTTERSTOCK

4. Radio je spasio Eiffelov toranj od uništenja

Eiffelova tvrtka snosila je gotovo sve troškove izgradnje ovog tornja, a dvadeset godina nakon izgradnje bilo je dogovoreno da toranj pripada njemu, prije nego što prijeđe u ruke pariške vlade. Ipak, vlada je ovaj toranj htjela rastaviti u staro željezo te je Eiffel u pokušaju da spasi toranj podigao antenu na vrh tornja i financirao razne eksperimente kako bi dokazao da toranj ima veliku ulogu u najnovijoj tehnologiji. Toranj se koristio za slanje i primanje bežičnih poruka, posebice za francusku vojsku, što je natjeralo vladu da se predomisli oko tornja. 

5. Na vrhu tornja se nalazi skrivena soba

Gustave Eiffel na vrhu tornja dao je izgraditi privatan stan u kojemu je provodio razne pokuse i ugostio razne ugledne posjetitelje. Tako je jedan od najistaknutijih posjetitelja ove sobe bio Thomas Edison. Iako ovaj ured ima jedan od najboljih pogleda s tornja, on je godinama zatvoren za posjetitelje, a u njemu se nalaze samo voštane figure Eiffela, njegove kćeri Claire te Thomasa Edisona koji naizgled razgovaraju. 

6. Eiffelov toranj se pomiče

Toranj je napravljen kako bi se odupro jakim vjetrovima. Međutim, tijekom jačih oluja toranj se njiše i možemo vidjeti kako se kreće. Iako se čini strašnim, ovo je dobro jer na ovaj način toranj se ne bori s jakim vjetrom koji bi ga mogao srušiti. Ovo nije jedini fenomen koji uzrokuje kretanje tornja. Naime, sunce i njegova toplina šire toranj i uzrokuje da se on naginje na stranu suprotnu od sunca. 

7. Eiffelov toranj pomogao je uhvatiti Mata Hari

Francuska vojska koristila je Eiffelov toranj tijekom Prvog svjetskog rata kako bi presretala poruke iz neprijateljskog Berlina. Ovo im je pomoglo mnoštvo puta, primjerice tijekom bitke na Marni gdje im je toranj pomogao razjasniti plan njemačke vojske. Nešto godina nakon, 1917. postaja na Eiffelovom tornju presrela je poruku između Njemačke i Španjolske u kojoj su bili detalji o operativcu H-21. Zbog ove poruke, Francuska je uspjela uhititi legendarnu špijunku Mata Hari koja je radila za njemačku vladu.

8. Hitler je naručio uništavanje Eiffelovog tornja

Kada su države Saveznice 1944. bile spremne osloboditi Pariz, Hitler je u zadnji čas naručio uništenje cijelog grada, skupa sa tornjem. Naredbu je poslao generalu von Choltitzu, objašnjavajući kako Pariz mora biti sravnjen s tlom. Ipak, Choltitz je odlučio ne poslušati ovu šokantnu naredbu te je stoga toranj preživio sve do danas.

9. Ilegalno je fotografirati toranj tijekom noći

Iako je sam toranj postao javno dobro 1993. ovo ne vrijedi za sama svjetla ugrađena u toranj. Razlog je to što prema Europskom zakonu 70 godina nakon smrti umjetnika on još uvijek drži prava na njegovo djelo. Tek nakon što ovo istekne nešto može biti javno dobro. Pošto su svjetla postavljena tek 1985., ove godine još nisu istekle. 

10. Na Eiffelovom tornju je nekoć bila pošta

Od svog početka, toranj je imao mnoštvo instalacija, od Penthousea na vrhu sve do radio stanice i kazališta. Jedna od najzanimljivijih instalacija bila je pošta na prvom katu. Ovo je bila jedna od najmanjih pošta u Parizu, a njome je bilo moguće poslati pisma s kolekcionarskim markicama i poznatim žigom Eiffelovog tornja. Sandučići su bili na svakom katu tornja kako bi osobe mogle bez problema slati razglednice s tornja.

Kip slobode: Top 10 zanimljivosti o čuvaru New Yorka

5 najboljih lokacija plaža za pse na Jadranu